Upravljački model za povećanje konkurentnosti ruralnih turističkih destinacija u Srbiji

Vuković, Predrag (2015) Upravljački model za povećanje konkurentnosti ruralnih turističkih destinacija u Srbiji. Doctoral thesis, Univerzitet u Kragujevcu, Ekonomski fakultet.

[img] Text
Disertacija2709.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (10MB)

Abstract

Konkurentnost ruralnih turističkih destinacija je složen fenomen, jer podrazumeva ekonomsku, socijalnu, političku, kulturnu, tehnološku i prirodnu dimenziju. Zadatak menadžmenta ruralnih destinacija je da prati uticaje svih faktora iz okruženja i kontinuirano radi na unapređenju turističke ponude u cilju privlačenja većeg broja turista. Očuvana priroda ruralnih područja sa bogatim antropogenim nasleđem predstavlja posebnu atrakciju za ljude iz visoko urbanizovanih gradskih sredina. Kako bi ove atraktivnosti bile dostupne posetiocima, odnosno turistima koji žele da svoje slobodno vreme i odmor provedu u njima u poslednje četiri decenije intenziviran je razvoj ruralnog turizma. Ruralni turizam u velikoj meri može unaprediti ekonomski, socijalni, kulturni, politički, funkcionalni karakter ruralnih područja koja su opterećena problemima vezanim za populacionu politiku, smanjenje makroekonomskih pokazatelja, infrastrukturne probleme, itd. Razvoj ruralnog turizma zastupljen je u svim zemljama Evrope, Severnoj Americi, Rusiji, Australiji i dr. Razvoj ruralnog turizma u Srbiji u pojedinim regionima ima različite forme, karakter i intenzitet. Determinante su određene prirodnogeografskim karakteristikama područja, antropogenim nasleđem, stepenom društvenoekonomskog razvoja, nivoom razvoja svesti lokalnog stanovništva o prednostima bavljenja ruralnim turizmom, i sl. Karakteistika razvoja ruralnog turizma je da u velikoj meri može da naruši ambijent ruralnog prostora, dok je sa druge strane sam koncept baziran na interesu turista za očuvanim prirodnim i antropogenim vrednostima seoskih sredina koje ih animiraju za posetu i boravak. Iz tog razloga koncept održivosti predstavlja osnovu za razvoj i uslov sticanja konkurentske prednosti. Polazeći od teorijskih i praktičnih aspekata razvoja ruralnog turizma u radu su analizirani faktori koji utiču na proces upravljanja ruralnim turističkim destinacijama u Srbiji sa ciljem unapređenja njihove konkurentnosti. Pored toga, na osnovu analize ograničenja koja postoje u razvoju ruralnog turizma, u radu su predložene konceptualne mere za unapređenje upravljanja ruralnim turističkim destinacijama. Hipoteze od kojih se u radu polazi odnose se na analizu uticaja kvaliteta ponude ruralnih turističkih destinacija u Srbiji na turističku tražnju, analizu međuzavisnosti između kvaliteta ponude i tražnje, ekološke očuvanosti i tražnje, konkurentnosti ruralnih destinacija i izbora turista, kao i uticaja mera državne politike i institucionalnih mehanizama na razvoj ruralnih destinacija. Na bazi rezultata empirijskog istraživanja ukazano je na aktuelne probleme u razvoju ruralnog turizma u Srbiji, sugerisani su strateški pravci razvoja i kreiran je upravljački model za povećanje konkurentnosti ruralnih turističkih destinacija u Srbiji.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: turistička destinacija, konkurentnost, ruralno područje, upravljački model
Depositing User: Unnamed user with email srdjan.jurlina@ien.bg.ac.rs
Date Deposited: 02 Aug 2019 08:33
Last Modified: 08 Dec 2023 11:08
URI: http://repository.iep.bg.ac.rs/id/eprint/319

Actions (login required)

View Item View Item